‘ Çocuk, anaokuluna başladığı zaman tüm kurallarını bildiği aile ortamından, henüz hiçbir kuralını bilmediği, tanımadığı kişilerin bulunduğu bir ortama girmektedir. ’

 

            Okula başlama hangi eğitim seviyesinde olursa olsun çocuk ve ailesi için heyecan verici bir süreçtir. Çocuk için anaokuluna başlamak, alıştığı ve kendini güvende hissettiği aile ortamı dışındaki bir ortama doğru atılan belki de ilk adımdır. Bu nedenle, uyulması gereken yeni kuralları, yerine getirilmesi gereken yeni görevleri, yeni arkadaşları ve öğretmeni ile anaokulu, uyum sağlaması gereken birçok farklı özelliği içeren yeni bir sosyal çevre konumundadır.  Anaokuluna yeni başlayan çocuk, başlangıçta belirsizlik ve ayrılık kaygısı yaşayabilir. Ancak çocuk ortama alıştıktan, okulu, öğretmenlerini ve arkadaşlarını tanıdıktan sonra kaygılar ortadan kalkar. Okula başlangıç aşamasında çocuğun, okula gidiş yolunda tehlikelerle karşılaşılabileceğine, okul içerisinde kaybolabileceğine, sınıfın kalabalık olmasından dolayı ürkebileceğine, ailesinin onu bırakabileceğine veya söylenilen saatte almaya gelmeyeceğine, okulda yalnız kalabileceğine dair birtakım korkuları olabilir. Bununla birlikte okulda olduğu sırada evde neler olduğu, ailesinin onu özleyip özlemediği, oyuncaklarına bir şey olup olmayacağı, tuvaleti gelirse ne yapacağı, arkadaşı olup olmayacağı vb. konulara dair kaygıları da olabilir. 

            

            Özellikle okula ait korkuların ve kaygıların yaşanması durumu, ailenin bu durumlarla ilgili koşulları (örn, söylenen saatte çocuğun okuldan alınmaması, alışma döneminde çocuğun bütün gün okulda bırakılması vb.) yerine getirmemesi, eğitimcinin ve okulun uyum konusundaki katı tavırları vb. nedenlere bağlı olarak uzayabilir. Yine bu dönemde çocuğun okula başlama sürecinin yeni bir kardeşin doğumu, yeni bir eve veya şehre taşınma, aile bireylerinden birinin kaybı gibi çocuğun yaşantısında stres yaratan durumlara denk gelmesi çocuğun okula uyumunu ve adaptasyonunu zorlaştırabilir. Sınırların olmadığı aile tutumlarıyla yetişen çocuklarokulun kurallarını anlamakta ve uygulamakta zorlanabildikleri gibi aşırı koruyucu ebeveyn tarafından bağımlı yetiştirilen çocuklar da anneden ayrı bir ortamda kendisini korunmasız, savunmasız hisseder veyalnız kalmak istemeyerek okula uyum sağlamakta güçlük çekebilirler.